ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی فاقد مدرک که سن آن‌ها از هفت‌تاهجده ‌سال است، از دیروز آغاز شده و تا جمعه هفته جاری ادامه دارد.
کد خبر: ۷۱۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷ 04 August 2015
این خبر را مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان‌رضوی اعلام می‌کند و می‌گوید: هم‌زمان با دیگر استان‌ها، در خراسان‌رضوی هم از این دانش‌آموزان در محل این اداره کل ثبت‌نام به عمل می‌آید.

به گزارش تابناک خراسان رضوی محمد عجمی در گفتگو با شهرآرا، توضیح می‌دهد: شیوه‌نامه آموزشی این طرح در جلسه کمیته دائمی اتباع خارجی تدوین و تصویب شده و حاوی روند ثبت‌نام دانش‌‌آموزان دارای اقامت قانونی و شهریه‌های ثبت‌نام به‌علاوه موارد معافیت در پرداخت شهریه است. در کنار آن، روند ثبت‌نام دانش‌آموزان فاقد مدرک قانونی نیز توضیح داده شده است.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس تصمیم اخذشده، مقرر است که فرآیند ثبت‌نام در عرض پنج روز کاری انجام پذیرد؛ یعنی از صبح روز دوشنبه ١٢مرداد١٣٩٤ آغاز و در ساعت١٤ روز ١٦مرداد١٣٩٤ جمعه پایان یابد. در این راستا، اتباع افغانستانی که می‌خواهند فرزندشان ادامه تحصیل داشته باشد، می‌توانند برای ثبت‌نام وی به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان‌رضوی واقع در بولوار پیروزی مراجعه کنند.

این مقام مسئول تاکید می‌کند: طرح ثبت‌نام از دانش‌آموزان فاقد مدرک صرفاً برای این گروه برنامه‌ریزی شده است و دولت جمهوری اسلامی ایران به‌هیچ‌وجه برنامه‌ای برای شناسایی و ثبت‌نام از اتباع افغانی مرتکب ورود و اقامت غیرقانونی ندارد.

اما تارنمای اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور هم در اطلاعیه‌ای به تشریح نحوه ثبت‌نام این دانش‌آموزان اقدام کرده است: «فرایند اداری و اجرایی این اقدام در دو مرحله مجزا طراحی شده است: اول مرحله نوبت‌دهی است که طی آن‌ خانوارها بر‌اساس نوبت‌هایی که دریافت می‌کنند، به دفاتر کفالت که توسط ادارات کل امور اتباع استان‌ها اعلام می‌شود، معرفی می‌شوند. در گام بعد، ثبت‌نام در دفتر کفالت انجام می‌گیرد و از بابت آن، برگه معرفی‌نامه تحصیلی صادر می‌شود. لازم به ذکر است که نشانی مراکز تعیین‌شده یا دفاتر کفالت در هر استان - برای نوبت‌دهی- از طریق اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی هر استان اعلام می‌شود».

همچنین در این اطلاعیه تاکید شده است که «در طول مدت نوبت‌دهی که از مورخ ١٢ تا ١٦ مرداد ادامه دارد، صرفا ولی دانش‌آموز شامل پدر یا مادر با در‌دست‌داشتن سه قطعه عکس خود و سه قطعه عکس برای فرزند یا فرزندان در سن تحصیلش به نشانی‌هایی که توسط اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اعلام می‌شود، مراجعه کند. تاکید می‌شود که در مرحله نوبت‌دهی، دانش‌آموز به‌هیچ‌وجه نباید به‌همراه ولی خود به مرکز آورده شود؛ البته در مرحله ثبت‌نام که طی آن باید به دفتر کفالت تعیین‌شده مراجعه شود، حضور دانش‌آموز به‌همراه ولی و ارائه برگه نوبت‌دهی الزامی است، در غیر این صورت ثبت‌نام انجام نخواهد شد. همچنین برای نوبت‌دهی هیچ هزینه‌ای از مراجعان دریافت نخواهد شد.»

بخش دیگری از این اعلام به انجام آزمایش‌های پزشکی اختصاص دارد: «در مرحله نوبت‌دهی علاوه‌بر برگه تعیین نوبت مراجعه به دفتر کفالت، برگه معرفی دانش‌آموز به مرکز بهداشتی نیز صادر می‌شود. انجام واکسیناسیون و معاینات پزشکی جزئی از فرآیند ثبت‌نام به‌شمار می‌آید و لازم است حتما دانش‌آموز برای طی مراحل بررسی وضعیت سلامت در اسرع وقت به مرکز بهداشتی تعیین‌شده در برگه مراجعه کند. صدور معرفی‌نامه بهداشتی و انجام واکسیناسیون رایگان است؛ لیکن چنانچه انجام آزمایشات پزشکی از‌سوی مرکز بهداشت به پزشکان طرف قرارداد ارجاع داده شود، بابت معاینه مبلغ پانزده‌هزار تومان باید پرداخت شود.»

براساس آنچه این اداره کل در اطلاعیه خود اعلام کرده، پس از ثبت‌نام برای دانش‌آموز برگه معرفی‌نامه تحصیلی صادر می‌شود و دفتر کفالت صرفا مجاز است مبلغ چهارهزار تومان بابت امور اداری مربوط دریافت کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار